Det er så sandt, som det er sagt: Danske virksomheder står med kæmpe kommunikationsudfordringer, når det handler om at fortælle, hvem de er og hvad de kan tilbyde. Mange virksomheder har ikke en strategi og ved knap nok hvad deres kernebudskaber er. Og i en verden, hvor forbrugeren dagligt bombarderes med mærker, designs og produkter, der ligner hinanden og stort set kan det samme, er det vigtigt, at man profilerer sig selv på en troværdig måde, der er i overensstemmelse med virksomhedens kerneværdier. Det er lige præcis dét der gør, at forbrugeren vælger dig og ikke din konkurrent: En god og sammenhængende kommunikation, der viser og fortæller hvem din virksomhed er på alle platforme og kanaler.
Èn af mine yndlingsopgaver om kommunikation: TEKO-analysen 2009 er uddelt til mode- og livsstilsbranchens virksomheder, og en lang proces, som startede i august 2009, er i mål.
Hvert andet år gennemfører uddannelsesinstitutionen TEKO Design & Business i samarbejde med Dansk Mode og Tekstil og Copenhagen Business School en omfattende analyse af, hvad ledelserne i udvalgte livsstilsvirksomheder går og funderer over. Hvad er status i deres virksomheder og hvilke tanker gør de sig om de kommende år?
Jeg har været så privilegeret at deltage i TEKO-analyserne gennem en årrække. De første år som interviewer. I 2007 og 2009 også som deltager i selve analysearbejdet og skribent af den endelige rapport.
Derfor kunne jeg i efteråret fordybe mig i noterne fra interviews med 32 topledere, som fortalte om deres aktuelle udfordringer og forventninger til de kommende år. Det var givende og interessant læsning, som gav en værdifuld indsigt i, hvordan danske mode- og livsstilsvirksomheder arbejder med de problemstillinger og muligheder, som finanskrise og globalisering skaber.
Analysen viser flere spændende tendenser:
Svært at lede kreative. Samfundet har brug for kreative profiler, som kan bidrage til at skabe fodfæste i en ny tid, hvor vi skal skabe innovative produkter og finde nye veje at gå. Men det er svært at være leder for kreative, og det er vanskeligt at få deres faglighed synliggjort i virksomhedernes strategi.
Er modebranchen offensiv nok inden for innovation? Modebranchen har tradition for at skabe nyt, men verden bevæger sig rasende hurtigt i disse år. Brancher, som vi ikke tidligere har betragtet som kreative og innovative slår sig sammen på tværs af virksomheder og fag. Hvis Danmark skal blive stærk inden for innovation er det vigtigt, at vi er offensive på innovationsområdet.
Efteruddannelse er nedprioriteret. Det er en udfordring at prioritere efteruddannelse i en krisetid, og mange virksomheder undlader at kompetenceudvikle medarbejderne.
Unge virksomheder har et internationalt mind set – men DK er lille på den globale scene. Danske virksomheder føler sig små, når de skal markedsføre sig internationalt. Det er en stor økonomisk satsning at markedsføre sig på udebane, og måske er det værd at tænke i samarbejde? Desuden ses det nu så småt, at en ny generation er på vej: Unge virksomheder bevæger sig mere ubekymrede på den globale scene. Derfor er det ikke desto mindre ekstra vigtigt, at man husker den ensartede, professionelle kommunikation, der gør virksomheden troværdig, så den skiller sig ud fra alle de andre i samme branche.