Jeg handler meget på nettet, og specielt gul og gratis er jo et sted jeg nyder at handle. Ikke nødvendigvis fordi det er gamle ting – men simpelthen fordi man der kan få alle de der mange ting som man ikke umiddelbart kan få andre steder.
For eksempelv er jeg ved at istandsætte min gamle budcykel. Det er en longjohn fra 1962 og det er altså ikke sådan at skaffe reservedele til den – men via gul og gratis der kan det lade sig gøre. Men når man så handler en masse på Gul og Gratis, så kan det ikke undgås at jeg også sælger noget engang imellem. Og hvis der er noget jeg har fundet ud af i forbindelse med salg af varer på nettet, så er det at man skal have billeder på sine annoncer. Hvis man har billeder på, så kommer der markant flere henvendelser og folk er mere villige til at give prisen for den vare man har sat til salg.
Problemet ved billeder er bare at jeg ikke har det store kendskab til at arbejde med billeder. Jeg er meget mere en Office mand, der kan lave alt muligt spændende i Officepakken. Så hvad skal jeg gøre – når jeg har billeder jeg ønsker i mine annoncer.
Det er nemt:
En mobiltelefon krydret med en smule PowerPoint så er den ged vist barberet. Selvfølgelig har jeg en mobiltelefon,d er kan tage billeder. Det er dejligt nemt, for ud og knipse billedet og så bare send det til mig selv som mail. Der går to minutter så har jeg billedet og er principielt klar til at sætte på annoncen. Problemet ved de billeder jeg knipser med min telefon er bare at nogle gange, så skal der sættes en sort prik på nummerpladen, skæres noget af billedet eller noget andet. Og eftersom jeg ikke har kendskab til photoshop eller lign, så plejer jeg at putte mine billeder i PowerPoint da dette er det eneste officeprogram hvor jeg kan redigere billeder og derefter gemme dem. Det er virkelig en funktionalitet ved PowerPoint som jeg ynder at benytte mig af.
Alle dem der vil købe eller sælge
Sidst men ikke mindst, så gælder det jo også om at have styr på alle dem der henvender sig, eller dem man selv har henvendst sig til. Ganske simpelt for at huske hvad man har skrevet, hvornår, hvordan og til hvilken pris. For sådan en person som jeg, der kan det være ganske udfordrende. For jeg kan bestemt ikke huske sådan noget for mig selv. Jeg har brug for et program til det.
Heldigvis er Officepakken udstyret med et rigtigt godt regnearksprogram – Excel. Det er genialt til at holde styr på ting og sager. Excel kan bruges til alt, hvor der skal være struktur, firkantet regler og man nemt og hurtigt skal kunne filtrere og sortere. Så ja – jeg bruger Excelark til at holde styr på kontakterne på eksempelvis gul og gratis.
Brugen af dette lærte jeg på et kursus engang ved Officekonsulenterne – et virkelig brugbart it kursus. Ikke bare til mit arbejde – men åbenbart også til mine private gøremål.