Umiddelbart var det et ganske fornuftigt budget, som en ny kunde i vores reklamebureau, havde at gøre med, så jeg var godt tilfreds med at skulle udarbejde en medieplan for kunden, der er et bureau, som udlejer sommerhuse over hele landet.
Men det skulle alligevel vise sig at være en temmelig vanskelig sag, for indehaveren af det pågældende udlejningsbureau var en noget stejl herre, som jeg havde meget svært ved at overbevise om, at hans bureau har behov for også at bruge social media marketing for at få slået sit navn ordentligt fast i befolkningen.
Jeg blev noget overrasket, da det gik op for mig, hvor lidt kendskab ejeren af bureauet rent faktisk havde til markedsføring i det hele taget. Det opdagede jeg, da han tidligt i vores første møde nysgerrigt spurgte, hvad ordet ”branding” egentlig indebærer. Det måtte jeg så bruge en del tid på at forklare ham.
Og det var det samme igen, da vi nåede til at tale om social media markedsføring, og det overraskede mig i høj grad, for havde han nu været en ældre herre, kunne jeg måske forstå, at hans kendskab til de sociale medier kunne lille på et lille sted, men manden er vist midt i 40’erne, så det var i hvert fald en overraskelse for mig.
Da det så gik op for ham, hvad jeg mente med at reklamere på de sociale medier, vendte han nærmest det hvide ud af øjnene og sagde, at det jo ikke er børn, han ønsker at gøre sit bureaus navn kendt hos. Det tog mig en rum tid at forklare ham, at det i høj grad også er voksne, der bevæger sig rundt på de sociale medier, og jeg måtte bruge alle mine overtalelsesevner for at få ham til at forstå, at kontaktprisen pr. person, man kommer i berøring med på den måde, er suverænt lavere end for eksempel tv-reklamer.
Selv om han i lang tid var temmelig stædig, lykkedes det mig faktisk at overbevise ham – ikke mindst fordi jeg tog mig tid til at vise ham andre annoncørers Facebook markedsføring, hvor jeg fandt nogle eksempler på reklamer for produkter, der bestemt ikke kun henvender sig til børn og unge.
Det var tydeligt, at han aldrig selv bruger de sociale medier, men i løbet af vores møde lærte han i hvert fald noget nyt, og han erkendte beredvilligt, at han ganske enkelt hidtil havde opfattet det sådan, at det først og fremmest er børn, der bruger den slags hjemmesider.
Da det endelig var lykkedes mig at overbevise ham, kunne vi for alvor begynde at diskutere den medieplan, jeg havde arbejdet ret intenst på, og det hele endte med, at han nikke til min plan uden ændringer. Det indebærer, at hans bureau nu skal have slået sit navn fast ved at bruge hele markedsføringsbudgettet på de sociale medier, og han nikkede også til, at der skal bruges en del af budgettet på Instagram markedsføring. Nu er det så min opgave at sikre, at hans bureau får sit navn slået ordentligt fast.